Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Włochy. Zębaty tramwaj Sassi – Superga

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

W Turynie funkcjonuje najstarsza we Włoszech sieć tramwajowa, uruchomiona w 1871 roku. Tramwaje poruszają się po torach o nietypowym rozstawie 1445mm, który występuje również na XIX-wiecznych sieciach Rzymu i Mediolanu. Na północnych peryferiach Turynu od 141 lat działa niepołączona z siecią miejską linia tramwaju zębatego, zabierającego pasażerów na wzgórza, z których można podziwiać przepiękną panoramę miasta. Tramwaj jest częścią systemu transportu publicznego stolicy Piemontu, ale służy przede wszystkim turystom, stanowiąc ciekawą atrakcję komunikacyjną.

Linia Sassi – Superga została uruchomiona 27 kwietnia 1884 roku jako kolej linowo-terenowa z wykorzystaniem po raz pierwszy w historii systemu trzeciej szyny zębatej Agudio, zaprojektowanego przez inż. Tommaso Agudio. Pociąg był pierwotnie wciągany stalową liną, biegnącą równolegle do torowiska i napędzany przez stacjonarny silnik parowy z górnej stacji. Podczas I wojny światowej liczba pasażerów gwałtownie spadła, w wyniku czego linia została tymczasowo zamknięta do 1919 roku. Po wypadku, w którym pękła jedna z lin, lecz hamulec awaryjny zapobiegł katastrofie, podjęto decyzję o całkowitym zamknięciu linii i przekształceniu jej w trasę tramwajową.

Przebudowa systemu rozpoczęła się w październiku 1934 roku i trwała pół roku. Trasę ponownie otwarto 16 kwietnia 1935 r., tym razem dla tramwaju z napędem elektrycznym, poruszającego się po torze z wykorzystaniem trzeciej szyny zębatej sprawdzonego systemu Strub.

Tramwaj w niemal niezmienionej formie funkcjonuje od prawie 100 lat, a pasażerów wożą oryginalne przedwojenne wagony. Najstarsze z nich mają 141 lat!

Jednotorowa linia Sassi – Superga ma długość 3 km i 135 metrów. W przeciwieństwie do sieci miejskiej została zbudowana w standardzie normalnego toru o prześwicie 1435mm. Linia zasilana jest prądem stałym o napięciu 600V, płynącym z trzeciej szyny.
Punktem początkowym trasy jest dolna stacja Sassi przy Piazza Modena, położona na wysokości 225 m n.p.m. Stacja składa się z dwóch torów i trzech peronów, w tym dwóch jednokrawędziowych i jednego wyspowego. W dawnym budynku dworcowym przy stacji działa kawiarnia i pizzeria oraz niewielkie muzeum poświęcone historii tramwaju. Wstęp jest bezpłatny.

Wejście na peron strzegą bramki, które w rzeczywistości są atrapą, bowiem kontroli biletów przed wejściem do wagonu dokonuje dedykowany pracownik. Podróż w jedną stronę do górnej stacji trwa 15 minut. W tym czasie tramwaj wspina się, pokonując różnicę wysokości wynoszącą 425 metrów. Maksymalna prędkość wynosi zaledwie 12 km/h, ale trzeba brać pod uwagę trudny profil linii o nachyleniu do 21%.

Trasa przebiega w całości w wydzielonym torowisku bez skrzyżowań z drogami publicznymi i bez przejść dla pieszych w poziomie szyn. Tramwaj przejeżdża przez dwa krótkie tunele o długości 70 i 71 metrów. Na trasie znajdują się dwa przystanki pośrednie: Prima Galleria i Pian Gambio z kaskadowymi drewnianymi peronami oraz jedna stacja Raddoppio, zlokalizowana mniej więcej w połowie trasy. Obiekty te są wyłączone z obsługi pasażerów, stacja służy jedynie jako mijanka. Tramwaj kończy bieg na górnej stacji Superga położonej na wysokości 650 m n.p.m. Na szczycie wzgórza znajduje się XVIII-wieczna bazylika Superga, zaprojektowana przez włoskiego architekta Filippo Juvarrę oraz grobowce królów sabaudzkich. Przy stacji Superga w godzinach pracy tramwaju czynna jest kawiarnia z tarasem widokowym.

Linia obsługiwana jest przez czteroosiowe wagony elektryczne D2 / D3, kursujące w składzie z wagonami doczepnymi D11 / D11. Pojazdy elektryczne zostały wyprodukowane w 1934 roku w Savigliano, natomiast wagony doczepne wożą pasażerów od początku istnienia linii Sassi – Superga, czyli od 1884 roku, co czyni je prawdopodobnie najstarszymi pojazdami szynowymi w codziennym ruchu liniowym w Europie. Ponadto w sezonie letnim do składu dołączana jest platforma do przewozu jednośladów.
Wagony mają oryginalne wnętrze w całości wykonane z drewna, łącznie z siedzeniami. Pasażerowie chcący podziwiać uroki linii częściej wybierają podróż w wagonach elektrycznych, posiadających duże panoramiczne okna.

Tramwaj Sassi – Superga kursuje przez cały rok według letniego i zimowego rozkładu jazdy. Letni rozkład jazdy, obowiązujący od początku kwietnia do końca października przewiduje kursy co 60 minut w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godzinach 10.00 – 18.00. W soboty kursy realizowane są od 9.00 do 23.00, a w niedziele od 9.00 do 20.00. Środa jest dla tramwaju dniem wolnym od pracy.

W zimowym rozkładzie jazdy, obowiązującym od początku listopada do końca marca tramwaj wozi pasażerów tylko w soboty i niedziele od 10.00 do 18.00. Kursy realizowane są co godzinę.

Bilety na przejazd w dni powszednie kosztuję od 4 do 6 euro (przejazd w jedną lub dwie strony). W soboty i niedziele obowiązuje osobna taryfa. Wówczas za przejazd w jedną stronę trzeba zapłacić 6, a za bilet powrotny 9 euro. Do stacji początkowej Sassi można dojechać z centrum Turynu tramwajem linii 15. Należy wysiąść na przedostatnim przystanku „Sassi-Superga” przed pętlą Coriolano Cap.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

Komunikacja

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

UM Warszawa 05 października 2025

Park Suntago planuje autobusy dowozowe do kolei

Komunikacja

Park Suntago planuje autobusy dowozowe do kolei

Kasper Fiszer 26 września 2025

Startuje Metroteka – pierwsza w Warszawie biblioteka w metrze

Komunikacja

GAiT będą miały kolejny zabytek, tym razem autobusowy

Komunikacja

Rijad: Metro to game changer

Komunikacja

Rijad: Metro to game changer

Mateusz Kieruzal 20 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

Komunikacja

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

UM Warszawa 05 października 2025

Park Suntago planuje autobusy dowozowe do kolei

Komunikacja

Park Suntago planuje autobusy dowozowe do kolei

Kasper Fiszer 26 września 2025

Startuje Metroteka – pierwsza w Warszawie biblioteka w metrze

Komunikacja

GAiT będą miały kolejny zabytek, tym razem autobusowy

Komunikacja

Rijad: Metro to game changer

Komunikacja

Rijad: Metro to game changer

Mateusz Kieruzal 20 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij